Na co zwracają uwagę nabywcy firm?

Każdy kupujący traktuje nabycie firmy jako inwestycję, która powinna możliwie szybko się zwrócić. W związku z tym przed podjęciem decyzji sprawdza, czy istnieje jakieś ryzyko związane z daną firmą czy branżą, które może pokrzyżować te plany. Dlatego zbywający powinien jeszcze przed rozpoczęciem procesu sprzedaży firmy sam wykryć potencjalne zagrożenia i podjąć odpowiednie kroki w celu ich usunięcia. Z pewnością przełoży się to na jego lepszą pozycję negocjacyjną podczas sprzedaży firmy.

Finanse firmy

Jedną z podstawowych kwestii, na którą zwracają uwagę inwestorzy, są finanse firmy na sprzedaż, a zwłaszcza wysokość i stabilność osiąganych zysków. W związku z tym przygotowania do sprzedaży firmy warto rozpocząć od przejrzenia jej finansów i weryfikacji, czy nie ma w nich żadnych nieprawidłowości albo zadziwiających rozbieżności mogących budzić wątpliwości. Częstokroć pewne elementy mogą zostać skorygowane bądź wytłumaczone w obiektywny sposób podczas sprzedaży firmy. By profesjonalnie się do tego przygotować, można skorzystać z usług podmiotów zewnętrznych specjalizujących się w przeprowadzaniu audytów w firmach.

Jak przygotować się do sprzedaży firmy? Zobacz nasz film!

 Pozycja firmy na rynku

Kolejnym istotnym dla każdego inwestora czynnikiem jest charakterystyka rynku, na którym działa  firma na sprzedaż, i jej na nim pozycja. Kupujący, decydując się na inwestycję, z pewnością będzie szczególnie zainteresowany nabyciem podmiotu, który działa w szybko rozwijającej się branży lub takiej o stabilnej strukturze. Istotne będzie dla niego również to, czy firma ma stałe grono klientów i kontrahentów oraz ile ma długoterminowych zleceń i kontraktów, a także ile ich jest właśnie negocjowanych. Czynniki te mają bezpośrednie przełożenie na działalność po sprzedaży firmy. Nabywca zawsze woli kontynuować dotychczasową działalność firmy i wprowadzać w niej powoli własne porządki, niż zaczynać od pozyskiwania nowych klientów czy zdobywania nowych zleceń.

Strategia rozwoju

Inwestorzy bardzo często zwracają również uwagę, czy firma na sprzedaż ma opracowaną i konsekwentnie wdrażaną strategię rozwoju, która pozwoli na zwiększenie osiąganych zysków. Dynamika zmian zachodzących w gospodarce sprawia, że posiadanie strategii rozwoju jest niezbędne dla utrzymania się na rynku. Przygotowując się do sprzedaży firmy, warto więc odpowiednio wcześniej przygotować taką strategię – jej istnienie i stopniowe wdrażanie w firmie może znacząco ułatwić negocjacje.

Porządek w firmie

Inwestorzy przykładają też wagę do stanu, w jakim znajdują się kluczowe aktywa firmy na sprzedaż. Sprzedający biznes powinien położyć szczególny nacisk na weryfikację dokumentów stanowiących podstawę nabycia lub korzystania przez firmę z: nieruchomości, praw autorskich czy wzorów przemysłowych. Warto zajrzeć także do odpowiednich rejestrów, aby potwierdzić, że wszystko jest w nich prawidłowo ujęte i  firma na sprzedaż jest w pełni uprawniona do korzystania z danych aktywów. W przypadku firm prowadzonych na podstawie wpisu do CEIDG przyda się również sprawdzić, czy jest zachowany rozdział między majątkiem firmowym a prywatnym przedsiębiorcy. Ponadto istotna jest kwestia prawidłowej dokumentacji kadrowej, która pozwoli ocenić stabilność zatrudnienia kluczowego dla  firmy na sprzedaż personelu.

Kacper Ziniak

Szukaj artykułu

Więcej wyników...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Masz pytania?

Skontaktuj się z ekspertem!
Rafał Szymkowiak
Radca prawny

tel.: 61 8 618 000
r.szymkowiak@pragmatiq.pl

Popularne tematy

    Inne artykuły na ten temat: