Przekazanie firmy – czy zapewni Ci spokojną przyszłość?


Chcesz zyskać spokój? Pomnażać zyski, ale jednocześnie zwolnić tempo w życiu? Zastanów się nad sukcesją, dzięki której możesz zapewnić sobie spokojną przyszłość.

Sukcesja zewnętrzna

W początkowej fazie rozwoju własnego biznesu nie zastanawiamy się nad przekazaniem wiedzy i władzy następnemu pokoleniu. Liczy się rozwój, zyski i satysfakcja. Warto jednak przysiąść na chwilę i zastanowić się nad rozwiązaniem, które przyniesie korzyści zarówno Tobie, jak i firmie. Mając własną firmę, nadchodzi taki moment, że trzeba się zastanowić co dalej, czy lepiej sprzedać firmę, przekazać firmę dzieciom, a może warto pomyśleć o sukcesji zewnętrznej. Sukcesja zewnętrzna jest alternatywą dla sprzedaży firmy lub sukcesji rodzinnej. Dzięki niej możemy zagwarantować sobie kontrolę nad biznesem przy jednoczesnym przekazaniu wiedzy i władzy zewnętrznemu menedżerowi. Jak pokazują badania przeprowadzone przez Instytut Biznesu Rodzinnego (IBR), na Zachodzie 70 proc. właścicieli firm decyduje się na sukcesję zewnętrzną. Dzięki temu biznes prowadzony jest przez menedżera, który posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie, a właściciele sprawują nadzór i uczestniczą w zyskach.

Jak przygotować się do sukcesji? Zobacz nasz film!

Kontynuowanie rodzinnej tradycji

Jeżeli jednak przyszłość własnego biznesu chcielibyśmy przekazać w ręce następnego pokolenia, warto już od początku myśleć o zaangażowaniu dzieci w biznes rodzinny, o stopniowym wprowadzaniu ich w „życie” firmy i przekazywaniu wiedzy, a kiedy nadejdzie odpowiedni moment, z czystym sumieniem można oddać ją w ręce następnego pokolenia. Według badań przeprowadzonych przez IBR, coraz częściej młodsze pokolenia przedsiębiorców myślą właśnie tymi kategoriami. Badania wskazują, że w ciągu najbliższych kilku lat prawie w 60 proc. małych i średnich rodzinnych przedsiębiorstwach zostanie przeprowadzona sukcesja. Tendencje pokazują na wzrost zainteresowania tematyką sukcesji, coraz więcej właścicieli firm widzi potrzebę w określeniu strategii przekazania firmy następnej generacji.

Sprzedaż firmy

Przedsiębiorcy rozpoczynający swoją przygodę z biznesem w latach 90tych, przede wszystkim chcieli stworzyć nowość na rynku, od podstaw, licząc na wielki sukces i bardzo często go osiągali. Nikt nie myślał wówczas o tworzeniu firm rodzinnych, planując tym samym przekazanie ich za kilka lat w ręce dzieci. Brak myślenia perspektywicznego spowodował, że dziś przedsiębiorcy, który tworzyli firmy 20 czy 30 lat temu mogą nie zdążyć z wybraniem swojego następcy. Tym bardziej, że zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Instytut Biznesu Rodzinnego (IBR), aż 53 proc. właścicieli firm uznało, że potencjalni następcy nie są gotowi do przejęcia władzy. W konsekwencji starsze pokolenie przedsiębiorców zostaje niejako zmuszone do sprzedaży własnej firmy.

Karolina Matkowska

(Źródło: Rzeczpospolita, Chęć sukcesji w rodzinie maleje z wiekiem.)

Więcej na ten temat znajdziesz w książce „Zmiana warty”. Zamów już dziś!

Szukaj artykułu

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Search in pages

Masz pytania?

Skontaktuj się z ekspertem!
Rafał Szymkowiak
Radca prawny

tel.: (+48) 601 715 496
r.szymkowiak@pragmatiq.pl

Inne artykuły na ten temat: